1. Co to jest paradontoza?

2. Czym różni się płytka nazębna od kamienia nazębnego?

3. Czy palenie tytoniu i stres wpływają na rozwój choroby przyzębia?

4. Jakie powikłania mogą wystąpić po profesjonalnym oczyszczaniu zębów?

5. Czy wydłużanie się zębów zawsze jest objawem choroby?

6. Jaką wybrać szczoteczkę do zębów?

7. Jak często należy wymieniać szczoteczkę do zębów?

8. Jak szczotkować zęby?

9. Czy szczoteczka do zębów wystarczy?

10. Jaką wybrać pastę do zębów?

11. W jaki sposób oprócz oczyszczania zębów można walczyć z płytką nazębną?

1. Co to jest paradontoza?

Paradontoza to szeroko rozpowszechniona choroba tkanek otaczających ząb – przyzębia, polegająca na uszkodzeniu utracie tkanek utrzymujących ząb w kości, co w konsekwencji prowadzi do rozchwiania zębów, przesuwania, wysuwania i “wędrówki” zębów, obnażenia powierzchni korzeni a w końcowym etapie samoistnej utraty zęba. Główną przyczyną paradontozy jest płytka nazębna, będąca rezerwuarem bakterii atakujących przyzębie, jednak wpływ na rozwój i przebieg choroby ma szereg innych czynników:

  • czynnik genetyczny;
  • palenie tytoniu;
  • stres;
  • cukrzyca;
  • osteoporoza,

Paradontoza jest chorobą uleczalną, ale walka z nią wymaga cierpliwości i zaangażowania zarówno ze strony lekarza jak i pacjenta (idealna higiena jamy ustnej, samokontrola, obowiązkowość i systematyczność w zgłaszaniu się na wizyty kontrolne i wypełnianiu zaleceń lekarza).

2. Czym różni się płytka nazębna od kamienia nazębnego?

Płytka nazębna to mocno przylegający, miękki osad utrzymujący się na powierzchni zębów, dziąseł i uzupełnień protetycznych. Składa się ona z elementów pochodzących od pacjenta (składniki śliny, resztki pokarmowe, obumarłe komórki) oraz z różnorodnych bakterii. Kamień nazębny zaś to dalsze stadium rozwoju płytki – zmineralizowana płytka nazębna. Powstaje na skutek przesycenia płytki związkami mineralnymi zawartymi w ślinie.

3. Czy palenie tytoniu i stres wpływają na rozwój choroby przyzębia?

Liczne badania potwierdziły w sposób niepodważalny wpływ palenia tytoniu i stresu na powstawanie chorób przyzębia. Palenie tytoniu powoduje nasilone odkładanie się złogów nazębnych, obniżenie odporności organizmu oraz sprzyja rozwojowi groźnych bakterii. Leczenie choroby przyzębia u osób palących jest znacznie mniej skuteczne Wpływ stresu na przebieg choroby przyzębia może wynikać z częstych w okresach stresu zaniedbań higieny, nieprawidłowego odżywiania, częstego palenia tytoniu oraz spadku odporności organizmu.

4. Jakie powikłania mogą wystąpić po profesjonalnym oczyszczaniu zębów?

Po prawidłowym zakwalifikowaniu i przygotowaniu pacjenta do zabiegu profesjonalnej higieny, powikłania nie występują. Może pojawić się przemijająca nadwrażliwość zębów na zmiany temperatury.

Istnieje wiele preparatów  likwidujących ten problem w sposób dość szybki i skuteczny

5. Czy wydłużanie się zębów zawsze jest objawem choroby?

“Wydłużanie się” zębów nie zawsze jest oznaką choroby. Istnieje bowiem pojecie starczego zaniku przyzębia. Proces ten rozpoczyna się ok. 25-30 roku życia i postępuje do końca życia. Polega to na powolnym przemieszczaniu się połączenia się zęba z tkankami otaczającymi w kierunku wierzchołka korzenia zęba. Korona zęba wydłuża się, towarzyszy temu obniżanie się dziąsła. Jest to proces bezbolesny i przebiega bardzo powoli.

6. Jaką wybrać szczoteczkę do zębów?

Wybór odpowiedniej szczoteczki odgrywa dużą rolę w pielęgnacji jamy ustnej. Ze względu na ogromną różnorodność szczoteczek dostępnych na rynku, pacjenci mogą mieć trudności z dokonaniem wyboru. Najważniejsze jest by szczoteczka była dobrana indywidualnie do potrzeb pacjenta rozmiarem i twardością włosia. Szczoteczka nie powinna być za duża, aby możliwe było dotarcie do wszystkich powierzchni zębów. Zazwyczaj polecane są szczoteczki średnie i średnio-twarde, wielopęczkowe, wykonane z włosia syntetycznego o łagodnie szlifowanych i zaokrąglonych końcach.

7. Jak często należy wymieniać szczoteczkę do zębów?

Szczoteczkę należy wymieniać średnio co 2 miesiące. Niektóre szczoteczki posiadają wskaźnik zużycia – pęczek włosia w innym kolorze, który traci barwę w miarę zużywania się szczoteczki.

8. Jak szczotkować zęby?

Najprościej można stwierdzić, że każda metoda szczotkowania zębów jest dobra, pod warunkiem, że jest skuteczna i nie działa szkodliwie na zęby i dziąsła. Najkorzystniej, gdy technikę szczotkowania dobierze indywidualnie lekarz lub higienistka, w zależności od potrzeb pacjenta, stanu jego uzębienia, dziąseł i zdolności manualnych. Prawidłowe szczotkowanie powinno trwać przynajmniej 3 minuty. Minimalna częstotliwość tego zabiegu u większości pacjentów to 2 razy dziennie: rano po śniadaniu i po posiłku wieczornym przed snem. Są jednak sytuacje wymagające innego rytmu szczotkowania, np. dla osób leczonych stałymi aparatami ortodontycznymi wskazane jest szczotkowanie zębów po każdym posiłku.

9. Czy szczoteczka do zębów wystarczy?

Aby efektywnie pielęgnować zęby trzeba oczyszczać wszystkie ich powierzchnie: przedsionkową, językową, żującą i boczne. Tylko trzy pierwsze powierzchnie są dostępne dla szczoteczki. Tak więc szczoteczka nie jest produktem wystarczającym do utrzymania prawidłowej higieny jamy ustnej.

Na rynku dostępne są również szczoteczki elektryczne i soniczne. Są bardzo proste w użyciu, a stosowanie ich skraca czas czyszczenia zębów w porównaniu ze szczoteczkami tradycyjnymi.

Konieczne jest stosowanie przyborów dodatkowych:

  • nitka dentystyczna – stosowana do oczyszczania przestrzeni międzyzębowych,
  • szczoteczka międzyzębowa,
  • szczoteczka jednopęczkowa,
  • Irygator wodny,

10. Jaką wybrać pastę do zębów?

Wybór pasty do zębów nie ma aż takiego znaczenia jak dobór szczoteczki, jednak stosowanie odpowiedniej pasty może poprawić skuteczność szczotkowania. Większość past dostępnych na rynku spełnia podstawowe wymagania.

Wyróżniamy pasty:

  • pasty profilaktyczne;
  • pasty ziołowe;
  • pasty wybielające;
  • pasty bezfluorowe;
  • pasty dla dzieci;
  • pasty o działaniu kompleksowym.

11. W jaki sposób oprócz oczyszczania zębów można walczyć z płytką nazębną?

  • Prawidłowa dieta;
  • Stosowanie preparatów wybarwiających płytkę;
  • Płukanie jamy ustnej środkami antyseptycznymi;
  • Oczyszczanie powierzchni miedzyzębowych za pomocą irygatorów, flosserów, nitek i szczotek;
  • Żucie gumy bezcukrowej po posiłku, ale nie dłużej niż 10 min.;
  • Regularne zabiegi profilaktyczne w gabinecie stomatologicznym.